انواع مقاله جديد

انواع مقاله جديد
دانلود مقاله تحقيق دانشگاهي
نويسندگان

مقدمه

اسلام آخرين دين الهى و كاملترين برنامه زندگى براى كليه اقشار بشريت مى‏باشد. خداوند متعال براى دعوت به اين دين، حضرت محمد صلى الله عليه وسلم را برگزيد و او را بر ساير پيامبران فضيلت و برترى بخشيد. وقتى آنحضرت صلى الله عليه وسلم به رسالت و پيامبرى مبعوث گرديد نخستين گامى كه برداشت اين بود كه براى ابلاغ پيامهاى الهى افرادى را در نظر گرفت تا بوسيله آنها دعوت اسلام را به بندگان الهى برساند اغلب اين افراد نوجوان يا جوان بودند.

فاتحان بزرگ اسلام جوانان بودند

تاريخ گواهى مى‏دهد كه اغلب فاتحان نيرومند جوانانى بودند كه با نيروى اراده و ابتكار و استعانت از اللَّه فتوحات اسلامى را گسترش دادند »عقبه بن نافع« كه جوانى نيرومند و داراى عزم آهنين بود وقتى به كنار اقيانوس اطلس رسيد، اسبش را به دريا زد و چنين گفت:

»اللهم رب محمد لولا هذا البحر لفتحت الدنيا فى سبيل اعلاء كلمتك اللهم فاشهد«

پروردگارا اگر اين دريا در ميان راه مانع من نبود، حتماً براى سربلندى كلمه‏ات تمام جهان را فتح مى‏كردم. الهى تو خود گواه باش.

قتيبه باهلى :

قتيبه باهلى جوانى سرشار از اراده و ابتكار بود وقتى به سرزمين چين پا گذاشت يكى از همراهانش گفت »اى قتيبه! در سرزمين تركان پا گذاشته‏ايد، آيا مى‏دانيد كه حوادث و خطرهاى بزرگى در كمين است؟« قتيبه در حالى كه سرشار از نيروى ايمان و يقين بود پاسخ داد: »با توكل بر خدا به اين سرزمين آمده‏ام، اگر اجل فرا رسيده باشد، از ابزار و لشكر چيزى ساخته نيست.«

تاكيد رسول اكرم صلى الله عليه وسلم به صيانت دوران جوانى و قدردانى از آن

حضرت رسول اكرم صلى الله عليه وسلم مى‏فرمايد: پنج چيز را قبل از پنج غنيمت بدانيد. زندگى را قبل از مرگ، جوانى را قبل از پيرى، توانگرى را قبل از نادارى، سلامتى را قبل از بيمارى، فراغت و فرصت را قبل از گرفتارى،

آن حضرت صلى الله عليه وسلم فرمودند: هفت نفر در روز قيامت در سايه عرش الهى در حالى كه هيچ سايه ديگرى نخواهد بود جاى مى‏گيرند. نخستين آنها پادشاه و زمامدار عادل است كه قانون اللَّه را بر زمين به اجرا مى‏گذارد

نفر دوم جوانى است كه دوران با شكوه جوانى را در عبادت و بندگى پروردگارش سپرى نموده است.

در اثرى ديگر آمده است: اگر پيرمردان عبادت‏گذار و جوانان فروتن و پرهيزگار و حيوانات علف خوار موجود نمى‏بودند، خداوند متعال حتماً بر اثر گناهان عموم مردم، آنها را به عذابهاى سختى گرفتار مى‏كرد.

تاريخ نشان مى‏دهد كه هر زمان قشر جوان با هر تعدادى كه بوده‏اند متحد و متفق شده و تصميم نيكويى گرفته‏اند حتماً باعث تحولى شگرف در جامعه شده و از خود يادگارى به جا گذاشته‏اند

جوانانى در كام دشمنان

امروز بسيارى از حركت‏هاى بى‏دينى و گروههاى انحرافى صرفاً به اين دليل بر خود مى‏بالند كه به نوعى توانسته‏اند با گرفتار ساختن چند نفر از جوانان در دام فريبشان، از آنها به نفع نظريات‏شان كار بگيرند و از بى خبرى شان سوء استفاده نمايند.

حربه دشمنان در نبرد با جوانان

دشمنان در سنگرهاى فكرى و فرهنگى چنان تلاش مى‏كنند كه لحظه‏اى آسايش ندارند. آنها پى برده‏اند كه از طريق جنگ با اسلحه و از بين بردن فيزيكى فرزندان مسلمان نه تنها نمى‏توانند همه آنها را از بين ببرند، بلكه خشم و نفرتشان را عليه خود بر مى‏انگيزند طوريكه نسل‏هاى آينده طعم تلخ جنايات شان را هميشه به ياد خواهند داشت.

ابزارهاى جديد

اينجاست كه آنها بجاى جنگ گرم، جبهه جنگ سرد را اختيار كرده و از اهرمهاى فريبنده زير استفاده مى‏كنند.

۱- ترويج اعتياد و پخش مواد مخدر، ترياك، هروئين، حشيش، تنباكو و غيره.

۲- ترويج غناء و موسيقى و ساز و آواز و رقص و ترانه‏هاى مبتذل و تحريك آميز.

مقاله مشكلات و معضلات جوانان


ادامه مطلب
امتياز:
بازديد:
برچسب: ،
موضوع:
[ ۱۵ فروردين ۱۳۹۶ ] [ ۰۸:۴۷:۴۷ ] [ مينا ]

ايران امروز كه قر يب نيمي ا ز جمعيت آن بر اساس سن نما زير ۱۹ سالگي قرار دارد بدون ترديد بخش بزرگي از راه نا پيموده خود را در گرو حركت وكنش هاي كودكان ونوجوانان امروز به عنوان نسل آتي اين مرزوبوم وا نهاده است . هويت يابي وانتقال تاريخچه جنبش ها وخواسته ها وانتظارات پاسخ داده نشده مردم ما در طول حداقل سده اخير تاكنون به اين نسل آينده ساز، تنها راه نيل به جامعه مدني است كه بتواند نسخه هاي درونزا براي مسائل وتمنيات مردم اين كشور تجويز كند . متاسفانه عليرغم اهميت اين نسل ، به دلايل متعدد از جمله غفلت رهبران در طول چند دهه اخير،بخش بزرگي از اين جمعيت در وضعيت بحران هويت بسر ميبرد. بطوريكه نميداند از كدام بستر تاريخي وفرهنگي برامده است ، چگونه به چنين وضعيت رقت باري از نظر اقتصادي ، سياسي ،اجتماعي وفرهنگي افتاده است وبا تاريخ ونسل ديروز وامروز خود بسيار بيگانه است. اين وضعيت كه ميتوان از آن به عنوان شكاف بين نسلي ياد كرد،منجر به ايجاد حلقه مفقوده اي شده است كه ميان گذشته وآينده پيوند ارگانيكي برقرار نمي كند. اين مهم با همه اهميت خود ،در يادداشت كنوني محور بحث ما نيست ودر جاي ديگر بطور مبسوط بدان خواهم پرداخت. در اين ميان نشانه هايي از يك بي هويتي به مفهوم دقيق كلمه نيز پديدار شده است كه اصطلاحا به آن كودكان بي هويت اطلاق مي شود. كودكان بي هويت شامل آن دسته از كودكاني است كه از نظر تبار شناسي وموقعيت اجتماعي و فرهنگي با يك بحرا ن هويت روبرو هستند . كودكان بي هويت يا بي شناسنامه وناشناس به دليل نامشخص بودن پدر و رهاشدن طومار زندگي آنان در دستان مادر بي پناه وبي سرپرست و يا مراكز نگهداري اين سنخ از كودكان ودر بد ترين وشايد شايع ترين وجه آن در كنترل وسوء استفاده افرادوگروه هاي نابهنجار وبزهكار از هيچ هويت وشناسنامه رسمي بر خوردار نيستند . در اينجا به بررسي اجمالي برخي از زمينه ها وتبعا ت ظهور وتوسعه اين پديده از ابعاد مختلف اهتمام مي شود : زمينه ها: زمينه هاي عيني وذهني ظهور وبروز اين پديده از ابعاد متعددي قابل بررسي است:

۱ . عوامل ديني .

ا ز اين منظر تحت عنوان صيانت از خانواده كليه كودكاني كه در اثر روابط جنسي نامشروع به دنيا مي آيند اساسا فاقد هركونه جايگاهي براي شناسايي حقوق اجتماعي هستند. عمده منطق اين رويكرد نيز از دير زمان بر اين مبنا استوا ر است كه بتوا ن با اين محروميت جانكاه از فعليت وقوع را بطه جنسي غير مشروع و زنا پيشگيري كرد .در اين رويكرد زندگي كودكان قرباني كنش هاي غير رسمي ونامشروع بزرگسالان مي گردند وتاوان ا ين اعمال را كودكان و در واقع آيندگان مي پردازند .

۲ . عوامل حقوقي .

در حقوق مدني وفقهي برگرفته از مباني ديني، نيز به دليل نامشخص بودن جايگاه تبار شناختي اين دسته از كودكان و مسكوت ماندن اين رويكرد در برخورد با اين پديده نسبتا فراگير دنياي امروز وبخصوص اوج گيري جنبش هاي دفاع از حقوق آنان ،اين پديده مغفول مانده است .عدم اشراف واذعان قانونگذار به تحولات اجتماعي بوقوع پيوسته در عصر حاضر وعدم درك روح عصري قانون كه جزاي جرايم امروزي را نمي توان به آيندگان تحميل و احاله كرد ودر نهايت محدوديت شرعي در باز تعريف روابط جنسي به اصطلاح نامشروع وتحديد دامنه دربرگيري اين كنش در جامعه امروز ايرا ن در تطابق با تحولا ت جهاني از ديگر زمينه هاي بروز ودوام اين پديده بشمار ميرود .

۳ .عوامل اجتماعي.

عدم پاسخگويي به نيازهاي جنسي جوانان، تعطيلي رسمي وآشكاراين رابطه ميان دو جنس، از كودكي تا بزرگسالي مگر در قالب ازدواج هاي بدون شناخت از روانشناسي دو جنس از هم وبدون وجود ميدان گسترده انتخاب از بين گزينه هاي متعدد وسعي و آزمون بسيار و وقوع فراگير روابط جنسي تحت عنوان نامشروع و منجر شدن اغلب اين روابط به تولد كودك كه بخشي ا ز آن ناشي ا ز فقدان آموزش هاي جنسي در ايران است ، از يكسو سبب ساز تشديد ميزان تولد هاي نامشروع و كودكان بي هويت ا ست . از سوي ديگر مرد تباري مطلق در فرهنگ ومباني حقوقي وشرعي منجر به شرايطي گرديده است كه بدون شناسايي پدر يافاعل رابطه جنسي منتهي به فرزند زايي( حتي با وجود، حضور واعلا م آمادگي مادردر قبول مسئوليت سرپرستي ) هويت كودك مورد تاييد قرار نمي گيرد . همچنين وقوع پديده مهاجرت وسكونت غير قانوني تعداد كثيري از مهاجران افغاني در ايران و اقدام بسياري از خانواده هاي فقير در قبول همسري آنان با دخترانشان ، در كنار آزادسازي كشور افغانستان از تاريك انديشان وشب پرستان، منجر به بازگشت خيل وسيعي از افغاني ها گرديده است كه به دليل محدوديت ها وعدم انطباق قوانين دو كشور در زمينه تبعيت همسر ،قريب بيش از ۴۰ هزار خانواده در قالب زن وفرزندان ، بدون وجود پدر آن هم از نوع قانوني اش باقي گذارده است كه علاوه بر زنان بي

مقاله كودكان بي هويت و آينده


ادامه مطلب
امتياز:
بازديد:
برچسب: ،
موضوع:
[ ۱۵ فروردين ۱۳۹۶ ] [ ۰۸:۴۷:۲۱ ] [ مينا ]

بسم الله الرّحمن الرّحيم

الحمد لله ربّ العالمين والصّلاة والسّلام على رسوله محمّد وآله الطّاهرين

خداى سبحان مى فرمايد: (ليْسَ بِأَمَانِيِّكُمْ وَلاَ أَمَانِىِّ أَهْلِ الْكِتَـبِ مَن يَعْمَلْ سُوءًا يُجْزَ بِهِ…)(۱)؛ «[پاداش و كيفر] به دلخواه شما و دلخواه اهل كتاب نيست؛ هر كس بدى كند، در برابر آن كيفر مى بيند».

پيشرفت فرد در جامعه و نيز پيشرفت جامعه در ميان ديگر جوامع به وجود سه عامل اساسى بستگى دارد:

  1. صاحبان انديشه با انگيزه الهى و به دور از هر گونه فخر فروشى و قدرت طلبى مى توانند با توليد علم و آموزش همگانى، از طريق نگارش و بيان، سطح دانش افراد جامعه و قدرت انديشه آنان را افزايش دهند و با تربيت افراد شايسته و گسيل دادن آنها در ميان طبقات جامعه و عمومى كردن علم، استعدادهاى آنان را شكوفا كنند تا شخصيت فرد و جامعه با بروز توانايى هايشان به اثبات برسد و همه احساس شخصيت كنند.
  2. قوى بودن اخلاق انسانى فرد و جامعه است، چرا كه نقش اخلاق اجتماعى در پيشرفت فرد و جامعه بسيار مهم است و اهل بيت(عليهم السلام) در سخنان خود بر رعايت آن تأكيد كرده اند، از اين رو بزرگ ترين بخش كتاب بحارالانوار كه يك مجموعه حديثى شيعى به شمار مى رود، درباره مسائل اخلاقى است.

نقل شده است كه: منصور دوانيقى براى اين كه بتواند فرزندان امام حسن مجتبى (عليه السلام) را كه با حكومت او مخالف بودند تضعيف و در نهايت سركوب كند، با استفاده از ابزار دروغ كه يك عمل ضد اخلاقى است امام حسن مجتبى(عليه السلام) را متهم به كثرت ازدواج و طلاق مى كرد تا با اين شيوه از جاذبه روحى آنان در ميان مردم بكاهد و زمينه سركوبشان را فراهم كند.

شخصى نماز جماعت پر جمعيتى داشت، اما رفته، رفته از تعداد مأمومين او كاسته شد. هنگامى كه علت آن را جويا شديم، معلوم شد او از همه لحاظ خوب بوده، اما در منزل با اعضاى خانواده اش بد اخلاقى مى كرده است كه خبر آن به مردم رسيده و مردم از گرد او پراكنده شده اند. اين داستان ها نشان دهنده جايگاه ارزشمند اخلاق در جذب افراد است.

  1. داشتن انگيزه و نيت صحيح و ارائه برنامه هاى عملى و وفادار ماندن به آن، كه اين ويژگى بدون وجود احزاب آزاد ممكن نيست. كشور پاكستان كه از هنگام استقلال از هند به علت مسلمان بودن مردم آن، به اين اسم ناميده شده است، در مقابل كشور هند قرار دارد كه بيشتر مردم آن سيك، نجس (طبقه اى از مردم هند كه زندگى سختى را مى گذرانند) و بودايى و جز آن هستند، پاكستان دو حزب بزرگ دارد. يكى حزب مردم وابسته به بى نظيربوتو و ديگرى حزب مسلم ليگ، اما به اين دليل كه هرگاه حزب مردم به قدرت مى رسد، آزادى هاى اجتماعى بيشترى به مردم مى دهد، غالب مردم طرفدار آن حزب هستند، ولى حزب مسلم ليگ كه انحصار طلب است و بر خلاف آموزه هاى اسلامى به فكر قدرت خود هستند، نه به فكر منافع مردم، از حمايت كمترى برخوردار است و اين نشان مى دهد كه مردم دوستدار اخلاق بوده، گرد كسانى كه داراى اخلاق انسانى هستند جمع مى شوند.

بى اعتمادى، عامل نابودى

نقل شده است: عبدالرحمان بن عوف كه بر اساس شروطى خلافت را به عثمان واگذار كرد، هنگامى كه ديد او به تعهدات خود عمل نكرد، در قتل او نقش مهمى ايفا كرد و در توجيه عمل خود گفت: به گونه اى اعتمادم از او سلب شده است كه حاضر نيستم عقال شترى را نزد او امانت بگذارم. وى هنگام شورش مردم عليه عثمان كه به قتل او انجاميد، يكى از مخالفان سرسخت او بود.

دست پنهان استعمارگران

شخصى از قول معمارى نقل مى كرد: كسى از من خواست براى او كار كنم و من نيز پذيرفتم و هنگامى كه براى ديدن نوع كار به محل موردنظر رفتيم، ديديم سفارت انگليس است و نوع كار هم ساختن دويست دستگاه توالت بود. شگفت زده، پرسيدم: چرا اين سفارت با وجود ۱۰ ـ ۱۵ نفر كارمند و چند نفر ارباب رجوع مى خواهد اين تعداد توالت بسازد؟

به من گفتند: شما كار كن و مزدت را بگير. من هم مشغول كار شدم و آن تعداد توالت را ساختم. اما پس از مدت ها جريان انقلاب مشروطيت پيش آمد و مردم ضد حكومت قاجار راهپيمايى كردند، سپس به طرف سفارت انگليس رفتند و در آن متحصن شدند و در آن

مقاله عوامل پيشرفت فرد و جامعه

 


ادامه مطلب
امتياز:
بازديد:
برچسب: ،
موضوع:
[ ۱۵ فروردين ۱۳۹۶ ] [ ۰۸:۴۶:۵۷ ] [ مينا ]
  • شهروند كيست؟

در اينجا لازم است تعريفي از واژه شهروند ارائه گردد. آيا تنها ساكن بودن به مدت مشخص در يك شهر موجب مي شود كه فرد شهروند ناميده شود؟

شهروندي مقوله اي است كه با مفهوم فرهنگ هر جامعه گره خورده و از آنجا كه فرهنگ هر مرز و بوم ناشي از سه قلمرو اساسي فعاليتهاي اجتماعي، فضاي سياسي و وضعيت اقتصادي آن جامعه است فرهنگ هر جامعه اي كاملا منحصر به فرد و هر فرهنگي نيز شهروند ويژه خود را مي طلبد.

در تعريف شهروند مي توان گفت كه شهروند كسي است كه حقوق فردي و جمعي خود را مي شناسد و از آنها دفاع مي كند قانون را مي شناسد و به آن عمل مي كند و از طريق آن مطالبه مي كند، از حقوق معيني برخوردار است؛ مي داند كه فرد ديگري هم حضور دارد و دفاع از حقوق او يعني دفاع از حقوق خودش و فردي كه در امور شهر مشاركت دارد.

پس شهروندي نه تنها به معناي سكونت در يك شهر به مدت مشخص كه به معناي مجموعه اي از آگاهي هاي حقوقي فردي و اجتماعي است. در يك جامعه مدني حقوق يك فرد عبارتند از: حقوق اساسي به معناي حقوق بنيادي شهروندان يك جامعه، حقوق سياسي به معناي حق مشاركت در فرآيندهاي سياسي، حقوق اجتماعي كه در برگيرنده حقوق اقتصادي و نيز حداقل استانداردهاي زندگي در تسهيلات اجتماعي است.

  • شهروند موثر كيست؟

۱) از حوادث و مشكلات جاري جامعه آگاهي داشته باشد.

۲) در مسائل، مشكلات و امور جامعه ملي و محلي مشاركت فعال داشته باشد.

۳) در قبال وظايف و نقش هاي تفويض شده مسووليت پذير باشد.

۴) نگران و دلمشغول رفاه و آسايش ديگران باشد.

۵) رفتار و عملكرد وي مبتني بر اصول اخلاقي باشد.

۶) نسبت به قدرت افرادي كه داراي موقعيت مديريتي و نظارتي هستند پذيرش داشته باشند.

۷) توانايي بررسي و انتقاد از عقايد و ايده ها را دارا باشد.

۸) توانايي اتخاذ تصميمات آگاهانه را دارا باشد.

۹) درباره حكومت و دولت خودآگاهي و دانش كافي داشته باشد.

۱۰) داراي حس وطن پرستي باشد.

۱۱) نسبت به مسووليت هاي خاص پذيرش و مسووليت داشته باشد.

۱۲) از جامعه جهاني و مسائل و روندهاي آن آگاهي داشته باشد.

۱۳) به وجود تكثر و تنوع در جامعه احترام قائل باشد.

به هر روي زندگي شهري يك زندگي جمعي است و براي موفقيت در اين نوع زندگي بايستي فردگرايي و منفعت طلبي تا حدودي مهار شده و اخلاق جمعي رواج يابد. شهروند كسي است كه هم خويش و منافع خويش را بنگرد و هم منافع ديگران را در نظر آورد و در سايه همكاري و همراهي با ديگران و پذيرش مسئوليت ها شرايط بهتري را براي خويش و ديگران فراهم سازد.

در اين ميان شوراهاي اسلامي شهر و شوراياران جايگاه مناسبي براي تمركز فعاليتها و ابتكارات مردمي براي حل مسائل شهري و دستيابي به سطح بالاتري از رفاه به شمار مي آيند.

مسئوليت شهروندي

دموكراسي هاي سالم مستلزم شهروندان مسئول هستند. اما مسئوليت هاي يك شهروند چيستند؟ در دومين پادكست در رشته پادكست هاي آموزش مدني ما، به بحث درباره چگونگي مشاركت شهروندان و شركت در فعاليت هاي تشكيل دهنده يك دموكراسي مي پردازيم.

مسئوليت را مي توان به عنوان يك وظيفه يا الزام به انجام كاري تعريف كرد. اين واژه همچنين به اين معناست كه ما توانايي انتخاب اعمال خود، مانند مشاركت در يك جامعه دموكراتيك را داريم. تصميم به مشاركت گرفتن اولين گام در اعمال حق خود در يك دموكراسي است.

مقاله شهروند كيست حقوق شهروندي چيست


ادامه مطلب
امتياز:
بازديد:
برچسب: ،
موضوع:
[ ۱۵ فروردين ۱۳۹۶ ] [ ۰۸:۴۶:۲۵ ] [ مينا ]

انسان درون اجتماع زندگي مي‌كند و لاجرم رفتارهايي كه از او سر مي‌زند، بخشي از آنها در ارتباط با تعاملات اجتماعي است و يا به نحوي از طرف عوامل اجتماعي تحت تاثير قرار مي‌گيرد. بطوري كه رفتار يك فرد در تنهايي متفاوت از رفتاري خواهد بود كه در مجمع از خود نشان مي‌دهد. رفتار اجتماعي يعني هر رفتار كه متضمن كنش متقابل دو يا چند انسان باشد.

انسان به عنوان يك موجود اجتماعي از همان بدو تولد گرايشات اجتماعي از خود نشان مي‌دهد. نياز به كسب حمايت و امنيت انحراف مراقبين شايد اولين نشانه‌هاي نيازمندي فرد به عوامل بيروني است. لبخند اجتماعي را كه در حدود ماههاي اول زندگي در نوزاد ديده مي‌شود، به عنوان اولين ارتباطات او با محيط اجتماعي خويش مي‌دانند. اين لبخند در تمامي نوزادان ديده مي‌شود كه به نظر مي‌رسد، كاركرد عمده آن جلب توجه اطرافيان و برقراري يك نوع ارتباط ساده با اجتماع است.

شروع زودرس چنين رفتارهايي حاكي از اهميت روابط و رفتارهاي اجتماعي براي فرد است. هر چند اينگونه رفتارها مختص انسان نبوده و در اغلب حيوانات نيز ديده مي‌شود. نياز به دوست داشته شدن ، نياز به حمايت ، نياز به كسب امنيت و نياز به پيوند جويي از نيازهاي اساسي انسان هستند كه مازلو آنها را در سلسله مراتب نيازهاي خود قرار داده است و به اهميت آنها در خود شكوفايي فرد تاكيد كرده است. روشن است در يك سوي اين نيازها فرد و در سوي ديگر آن اجتماع قرار دارد. ارضاء اين نيازها در ارتباط فرد با جامعه ميسر خواهد بود.

رشد رفتار اجتماعي

ظهور و بروز رفتار اجتماعي شايد به همان ماههاي اوليه زندگي نوزاد بر مي‌گردد. زماني كه نوزاد لبخند اجتماعي‌اش را ظاهر مي‌سازد و به اين طريق هر چند به شيوه‌اي ساده رابطه خود را با افراد خود برقرار مي‌كند. تعامل نوزاد با محيط تداوم پيدا مي‌كند. هر چند در آغاز افرادي كه به عنوان اجتماع براي نوزاد شناخته مي‌شوند، خيلي محدود بوده و اغلب شامل پدر و مادر و نزديكان او مي‌شود. اما بتدريج اين روابط گسترده‌تر شده و به افراد بيشتري عموميت پيدا مي‌كند. بطوري كه در سنين خاصي كم ‌كم توجه فرد عمدتا معطوف به افرادي به غير از افراد نزديك خانواده او مي‌شود.

در حدود ۴ – ۵ سالگي كودك توجه خاصي به همسالان خود پيدا مي‌كند و علاقمند ارتباط بيشتري با آنهاست و شايد مدتهاي زياد علاقمند باشد وقت خود را با آنها بگذاراند. اين روند نيز بتدريج گسترده‌تر مي‌شود و در سالهاي اوليه دبستان با علاقمندي بيشتري به برقراري روابط اجتماعي ظهور پيدا مي‌كند. رفتارهاي اجتماعي در اين دوران عمدتا از طريق بازي با همسالان نمود پيدا مي كند. كودك با برقراري تعاملات جديد با گروههاي جديد همسالان رفتارهاي جديد را مي‌آموزد و در موارد زيادي آنها در رفتارهاي اجتماعي خود منعكس مي‌سازد.

در سن نوجواني گرايش فرد به گروههاي اجتماعي بيشتر و بيشتر مي‌شود، بطوري كه اين دوران با اين ويژگي اساسي مشخص مي‌شود كه فرد علاقه شديدي به برقراري روابط اجتماعي از خود نشان مي‌دهد. به عضويت گروههاي مختلف در مي‌آيد و در تعامل با اين گروهها رفتارهاي اجتماعي خود را شكل مي‌دهند. در سنين بعدي رفتارهاي اجتماعي پخته‌تر شده‌اند. فرد با انتخاب شغل ، ادامه تحصيل و انتخاب همسر رفتارهاي گسترده‌تر اجتماعي پيدا مي‌كند. نقش اجتماعي در اين دوران مشخص شده‌اند و فرد رفتاهاي خود را بر اساس نقش خود در اجتماع و هويتي كه بدست آورده تنظيم مي‌كند.

انواع رفتار اجتماعي

رفتار اجتماعي را مي‌توان به دو نوع بسيار گسترده‌تر تقسيم بندي كرد: رفتار جامعه پسند و رفتار جامعه ستيز. رفتار جامعه پسند آن دسته از رفتارهايي را شامل مي‌شود كه مورد قبول جامعه بوده ، با قوانين و هنجارهاي جامعه مطابقت دارد. اين نوع از رفتارها سازنده و در جهت پيشبرد اهداف يك گروه يا اجتماع هستند. مثل نوع‌دوستي ، از سوي ديگر رفتار جامعه ستيز رفتارهايي منفي هستند كه با قوانين و معيارهاي جامعه مطابقت ندارند. مورد قبول افراد جامعه نيستند و اغلب پيامدهاي منفي اجتماعي را براي فردي كه مرتكب اين رفتارها مي‌شوند به همراه دارند.

اين دسته از رفتارها مخرب بوده و مانع پيشبرد اهداف گروه يا اجتماع هستند كه فرد در آن قرار دارد. تعيين اينكه كدام رفتار پسند و كدام جامعه ستيز محسوب مي‌شود، بر حسب منابع متعددي صورت مي‌گيرد. دو منبع معتبر براي اين بررسي قوانين رسمي در جامعه است و ديگر هنجارهاي عرضي و فرهنگي آن جامعه. هر كدام از اين منابع

مقاله در مورد رفتار اجتماعي

 


ادامه مطلب
امتياز:
بازديد:
برچسب: ،
موضوع:
[ ۱۵ فروردين ۱۳۹۶ ] [ ۰۸:۴۵:۲۷ ] [ مينا ]
[ ۱ ][ ۲ ][ ۳ ][ ۴ ][ ۵ ][ ۶ ][ ۷ ][ ۸ ][ ۹ ][ ۱۰ ][ ۱۱ ][ ۱۲ ][ ۱۳ ][ ۱۴ ][ ۱۵ ][ ۱۶ ][ ۱۷ ][ ۱۸ ][ ۱۹ ]
.: Weblog Themes By azadblog :.

موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است

خرید فالوور و لایک

سامانه تبادل بازدید

سئو کار حرفه ای / ثبت آگهی رایگان / خدمات نظافتی در مشهد / باربری / بسته بندی لوازم منزل / دانلود بازی اندروید / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی آریا / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  / ربات افزایش فالوور عضوگرام