سایت عکس و سرگرمی
قیمت سوئیچ شبکه
قیمت سوییچ
قیمت سوئیچ
قیمت گوشی سامسونگ
قیمت پاور بانک
قیمت گوشی موبایل
دوربین مداربسته
قیمت پرینترهای اچ پی
قیمت چاپگر
قیمت پرینتر
رک سرور
قیمت ups
قیمت یوپی اس
قیمت مانیتور
قیمت مادربرد
لپ تاپ
قیمت مودم تی پی لینک
قیمت مودم دی لینک
قیمت سوئیچ سیسکو
قیمت سوئیچ
قیمت آلین وان
قیمت لپ تاپ ایسر
قیمت لپ تاپ اچ پی
قیمت لپ تاپ لنوو
قیمت لپ تاپ ایسوس
قیمت نوت بوک
قیمت لب تاب
قیمت لپ تاپ
قیمت هارد سرور
قیمت رم سرور
قیمت سرور اچ پی
خرید سرور
قیمت سرور
close
آداب معاشرت انواع مقاله جديد

انواع مقاله جديد
دانلود مقاله تحقيق دانشگاهي
نويسندگان
پيوندهاي روزانه
لينكي ثبت نشده است

در اين مقاله با جلوه هايي از سيره ي اخلاقي پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله وسلم آشنا مي شويم. آداب معاشرت پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله در ميان جمع گشاده رو در تنهايي سيمايي محزون و متفكر داشت. صلي پيامبر اكرم

هرگز به روي كسي خيره نگاه نمي كرد و بيشتر اوقات چشم هايش را به زمين مي دوخت. در سلام كردن به همه حتي بردگان و كودكان پيش دستي مي كرد. اغلب دو زانو مي نشست و پاي خود را جلوي هيچ كس دراز نمي كرد هرگاه به مجلسي وارد مي شد نزديك ترين جاي خالي را اختيار مي كرد. اجازه نمي داد كسي جلوي پايش بايستد ويا برايش جا خالي كند. سخن همنشين خود را قطع نمي كرد وبا او طوري رفتار مي كرد كه او تصور مي كرد هيچ كس نزد رسول خدا از او گرامي تر نيست.

بيش از حد لزوم سخن نمي گفت. آرام و شمرده سخن مي گفت و هيچ گاه زبانش را به دشنام و ناسزا آلوده نمي ساخت. در حيا و شرم بي مانند بود. هر گاه از رفتار كسي آزرده مي شد ناراحتي در سيمايش نمايان مي شد ولي كلمه ي گله و اعتراض بر زبان نمي آورد. از بيماران عيادت مي كرد ودر تشييع جنازه حضور مي يافت. جز در مقام دادخواهي اجازه نمي داد كسي در حضور او عليه ديگري سخن بگويد يا به كسي دشنام بدهد يا سخن چيني كند.

روزي چند نفر از يهوديان بر او وارد شدند و لا لحني دو پهلو سلام كردند حضرت در جواب آنان گفت : و عليكم. عايشه متوجه قصد آنان شد و با عصبانيت به پرخاش و ناسزاگويي پرداخت. حضرت فرمود: عايشه آرام بگير و بد زباني نكن مگر نمي داني خدا مهرباني با همه را دوست دارد.

بخشش و گذشت

پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله وسلم بد رفتاري و بي حرمتي نسبت به خود را نديده مي گرفت. كينه ي كسي را در دل نگاه نمي داشت و درصدد انتقام بر نمي آمد. روح نيرومندش كه در سطح بسيار بالاتر از انفعالات نفساني و عقده هاي روحي قرار داشت عفو و بخشايش را بر انتقام ترجيح مي داد. حساسيتش در مقابل نا ملايمات از حد حزن و اندوه تجاوز نمي كرد. در جنگ احد آن همه وحشي گري و اهانت كه به جنازه ي عموي ارجمندش حمزة بن عبدالمطلب روا داشته بودند و از مشاهده آن به شدت رنجيده بود دست به عمل متقابل با كشتگان قريش نزد و بعدها كه به آن ها و از آن جمله هند – زن ابوسفيان – دست يافت در مقام انتقام بر نيامد.حتي ابوقتاده انصاري را كه مي خواست زبان به دشنام آنان بگشايداز بدگويي منع كرد.

پس از فتح خيبر جمعي از يهوديان كه تسليم شده بودند غذايي مسموم براي حضرت فرستادند. او از سوء قصد و توطئه آنان آگاه شد اما آنان را به حال خودشان رها كرد. بار ديگر زني از يهود به چنين عملي دست زد و خواست زهر در كامش كند او را نيز عفو كرد. عبدالله بن ابي سر دسته ي منافقان كه با اداي كلمه ي شهادت مصونيت يافته بود در باطن امراز اينكه با هجرت رسول اكرم به مدينه بساط رياست او برچيده شد دشمني آن حضرت را در دل مي پرورانيد و با يهوديان مخالف نيز سرو سري داشت و از كارشكني و كينه توزي و شايعه سازي عليه رسول اكرم فروگذار نمي كرد.هم او بود كه در غزوه ي بني المصطلق مي گفت : چنان چه به مدينه برگشتيم اين طفيلي هاي زبون را (مقصودش مهاجرين است) از خانه ي خود بيرون مي رانيم. ياران رسول اكرم كه دل پر خوني از او داشتند بارها اجازه خواستند او را به سزاي اعمالش برسانند. آن حضرت نه تنها اجازه نمي داد بلكه با كمال مدارا با او رفتار مي كرد و در حال بيماري به عيادتش رفت و سر جنازه اش حاضر شد و بر او نماز گذارد. در مراجعت از غزوه ي تبوك جمعي از منافقان در سوء قصدي به جان حضرت خواستند مركبش را رم بدهند تا در پرتگاه سقوط كند و با اين كه همگي صورت خود را پوشانده بودند آنان را شناخت و با همه ي اصرار يارانش اسم آنان را فاش نساخت و از مجازاتشان صرف نظر كرد.

حريم قانون

پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله وسلم از هر نوع بد رفتاري كه به شخص مقدسش مي شد چشم پوشي مي كرد ولي در مورد اشخاصي كه به حريم قانون تجاوز مي كردند مطلقا گذشت نمي كرد و در اجراي عدالت و مجازات متخلف ، هر كه بود،مسامحه روا نمي داشت؛ زيرا قانون عدل ، سايه ي امنيت اجتماعي و حافظ كيان جامعه است و نمي شود آن را بازيچه و دستخوش افراد هوس ران قرار داد و جامعه را فداي فرد كرد. در فتح مكه ،زني از قبيله ي بني مخزوم دزدي كرد. خويشاوندانش اجراي مجازات را ننگ خانواده ي اشرافي خود مي دانستند و به تكاپو افتادند بلكه بتوانند مجازات را متوقف سازند. اسامة بن زيد را كه مانند پدرش نزد رسول خدا محبوبيت خاصي داشت، وادار كردند به شفاعت برخيزد. او همين كه زبان به شفاعت گشود، رنگ صورت رسول خدا از شدت خشم برافروخته شد و با عتاب فرمود: چه جاي شفاعت است ، مگر مي توان حدود قانون خدا را بلا اجرا گذاشت ؟ و دستور مجازات را صادر كرد. اسامه متوجه غفلت خود شد و از لغزش خود عذر خواست و طلب مغفرت كرد. حضرت براي اين كه فكر تبعيض در اجراي قانون را از ذهن مردم بيرون كند، به هنگام عصر در ميان جمع به سخنراني پرداخت و لا اشاره به موضوع روز چنين فرمود:

«اقوام و ملل پيشين دچار سقوط و انقراض شدند بدين سبب كه در اجراي عدالت، تبعيض روا مي داشتند. هرگاه يكي از طبقا ت بالا مرتكب جرم مي شد، او را از مجازات معاف مي كردند و اگر كسي از زير دستان به جرم مشابه آن مبادرت مي كرد، اورا مجازات مي كردند. قسم به خدايي كه

مقاله در مورد آداب معاشرت

 

امتياز:
بازديد:
برچسب: ،
موضوع:
[ ۱۵ فروردين ۱۳۹۶ ] [ ۰۸:۴۴:۰۷ ] [ مينا ]
[ ]
.: Weblog Themes By azadblog :.

درباره وبلاگ

موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب